Donkere snelwegen: gevaar voor de automobilist

Vandaag te lezen in de Volkskrant: Rijkswaterstaat is voornemens om vanaf september aanstaande grote gedeeltes snelweg in de randstad, zoals de A1 tussen Amsterdam en Amersfoort, de A2 tussen Utrecht en Eindhoven, de A4 tussen Amsterdam en Den Haag, de A12 tussen Utrecht en Den Haag en grote delen van de A27 tussen Hilversum en Breda de lichten uit te doen tussen pakweg 21.00u en 05.00u.

Automobilist de dupe van bezuinigingsmaatregelen?

Een energie besparende maatregel, dat wel. Maar ook een gevaarlijke maatregel voor automobilisten; de verwachting is dat menig automobilist slaperig raakt van de donkere snelwegen, wat gevaarlijke situaties in de hand werkt. Met de nodige blikschade tot gevolg, of erger. Ook als autosloperij zijn wij geen voorstander van dergelijke maatregelen. Natuurlijk betekent meer blikschade meer toevoer van sloopauto’s. Maar van dergelijke gevaarlijke situaties is niemand voorstander.

Bron: Metro

De gevaarlijke A15 tussen Nijmegen en Rotterdam…

Wie kent het niet, de A15 vanaf Nijmegen naar Rotterdam. De tweebaans-snelweg, waar enerzijds het vrachtverkeer een colonne vormt op de rechterbaan en links gemiddeld 140 km p/u wordt gereden… En waar gemiddeld gezien èrg veel ongelukken gebeuren.

Donkere A15

Eenmaal aangekomen vanaf Nijmegen in de Betuwe, wordt het ineens aardedonker op de snelweg ‘s avonds laat. Al jaren is dit stuk snelweg tientallen kilometers lang aardedonker. Deze situatie doet een zwaar beroep op je concentratie vermogen en het vermogen je niet te laten afleiden door de koplampen van de tegenliggers aan de andere zijde. Want de weg wordt slechts afgescheiden door vangrail aan weerszijde met in het middenstuk een lage heg. Deze weg is altijd afzien en levert jaarlijks vele aanrijdingen op, al dan niet in het donker. Nee, van ‘lampen uit op de snelweg’ zijn wij als autosloperij absoluut geen voorstander; wij kennen de brokstukken uit de praktijk welke wij zo nu en dan in ontvangst mogen nemen.

Comments are closed.

---